Alle vragen

Op basis van uw behoefte kiezen wij een passende adviseur en bepalen we het start termijn.

Voor 'Limburg Bespaart' voor het MKB werkt de Provincie Limburg niet samen met adviseurs*. Adviseurs die claimen dat zij met de Provincie Limburg samenwerken, doen dit onrechtmatig. Mocht u twijfelen over een aanbod dat u krijgt van een adviseur met betrekking tot deze subsidie, neem dan gerust contact op met info@limburgbespaart.nl. We helpen u graag verder. 

*voor het maatschappelijk vastgoed werkt de Provincie Limburg wél samen met adviseurs.

Elk bedrijf staat bij de KVK geregistreerd met één of meerdere SBI-codes. Deze codes geven de bedrijfsactiviteiten aan. Voor deze regeling gebruiken wij SBI-codes om te bepalen of sprake is van landbouwactiviteiten. Bedrijven met een SBI-code die begint met 011, 012, 013, 014, 015 of 016 vallen onder landbouwactiviteiten en zijn uitgesloten.
Daarnaast valt ook SBI-code 1051 onder landbouwactiviteiten, indien minimaal 50% van de verwerkte melk op het eigen melkveebedrijf wordt geproduceerd.
(Bron: Actieve landbouwer 2025 | RVO.nl)

Ja, het minimale bedrag dat je aan subsidie moet aanvragen is €500,-. Het maximale bedrag is €2800,-. Let op: je kunt maar één keer subsidie aanvragen.

Ja, eHerkenning is verplicht voor het indienen van de subsidieaanvraag. De MKB’er moet beschikken over eHerkenning op minimaal betrouwbaarheidsniveau EH2+. Uitzondering hierop vormt eenmanszaken zonder personeel (ZZP’ers), die in plaats daarvan DigiD kunnen gebruiken.

Ja, voor toekenning van de subsidie is het noodzakelijk dat zowel proces- als gebouwgebonden maatregelen zijn uitgevoerd. Hiermee wordt voldaan aan de wettelijke verplichtingen en wordt voorkomen dat reeds verplichte maatregelen via deze subsidie worden gefinancierd.

Nee, de Provincie Limburg verwijst niet naar specifieke adviesbureaus. Dit om iedere schijn van partijdigheid te vermijden en gelijke kansen voor alle adviseurs te waarborgen.

Ja, een adviesrapport is te allen tijde verplicht, ongeacht het type advies. Dit rapport moet alle voorgeschreven onderdelen bevatten om aan de regelingseisen te voldoen.

Ja, dat is mogelijk. Het vervolgtraject moet duidelijk onderscheidend zijn en aantoonbare toegevoegde waarde bieden ten opzichte van het eerdere advies. Dit betekent dat het vervolgtraject nieuwe of aanvullende maatregelen of inzichten bevat die verder bijdragen aan de verduurzaming van de onderneming.

Per ondernemer wordt slechts één keer subsidie verstrekt, waardoor een nieuwe aanvraag niet mogelijk is.

Een MKB’er met meerdere gebouwen kan deelnemen aan de regeling. Het subsidiebedrag blijft echter gelijk, ongeacht het aantal gebouwen. Het is daarbij belangrijk dat de verplichte indicatoren voor elk gebouw afzonderlijk worden vermeld in de aanvraag.

Inloggen via een intermediair met machtiging is inderdaad niet mogelijk, daar waar dat wel kan bij de informatieplicht. Binnen de Provincie Limburg wordt dit niet ingeregeld.

U staat als adviseur wel vrij om de MKB'er te helpen bij het invullen van de subsidieaanvraag.

Een onderneming die onder de informatieplicht valt, dient aan deze plicht te hebben voldaan voordat zij in aanmerking komt voor subsidie. Het is de verantwoordelijkheid van de ondernemer om dit na te leven. Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) behoudt zich het recht voor om hierop controles uit te voeren.

Een toestemmingsverklaring is alleen vereist als het advies over het bedrijfsproces ook aanpassingen betreft aan, of invloed heeft op, (delen van) het bedrijfspand. Is het advies uitsluitend gericht op het bedrijfsproces zonder gebouwgebonden maatregelen, dan is een toestemmingsverklaring niet nodig.

Ja, dit is mogelijk.

Het advies moet worden geleverd door een externe adviesdienst. In deze regeling wil dat zeggen; een organisatie die beschikt over gekwalificeerd en geregeld opgeleid personeel. Daarnaast moet deze organisatie ervaring hebben met het verstrekken van advies en betrouwbaar zijn gebleken op de terreinen waarover zij advies geeft. Hoewel er geen specifieke certificeringen verplicht zijn, moet het uiteindelijk opgeleverde adviesrapport voldoen aan de kwaliteitseisen van de Provincie Limburg.

Ja, het onderzoeken van besparingsmaatregelen op uw bedrijfsproces valt binnen de subsidieregeling.

De subsidieaanvraag wordt, afhankelijk van de beschikbare capaciteit, binnen maximaal 12 weken in behandeling genomen. In de praktijk vindt de beoordeling meestal eerder plaats.

U kunt één keer subsidie aanvragen met een maximum van €2800,-. Maximaal 90% van de subsidiabele kosten worden gesubsidieerd. Er is dus een verplichte eigen bijdrage. 

Een ondernemer kan geen subsidie aanvragen voor advies over gebouwgebonden maatregelen als er ook woonactiviteiten plaatsvinden in hetzelfde pand. Wel is het mogelijk om een aanvraag in te dienen voor advies dat betrekking heeft op het bedrijfsproces, mits daarbij een toestemmingsverklaring van de eigenaar wordt overlegd.

Toestemming van de pandeigenaar is vereist wanneer het bespaaradvies betrekking heeft op gebouwgebonden maatregelen of wanneer procesgebonden maatregelen het gebouw of de gebouwschil raken; bij uitsluitend procesgebonden maatregelen waarbij het gebouw niet wordt betrokken, is geen toestemming nodig. De schriftelijke toestemming die benodigd is, mag niet ouder zijn dan 3 maanden.

Het adviestraject mag pas worden gestart nadat de subsidieaanvraag is ingediend. Houd hierbij rekening dat de beoordeling tot maximaal 12 weken kan duren voordat de subsidie wordt toegekend.

Ja, als u extern advies wilt inwinnen om te onderzoeken wat de terugverdientijd is van bepaalde maatregelen, kunt u hier subsidie voor ontvangen.

Een adviesrapport moet een aantal verplichte onderdelen bevatten, zoals:

  • Het besparingspotentieel op CO₂-reductie en de verwachte kostenbesparing op gas- en elektraverbruik;
  • De kosten per geadviseerde maatregel;
  • De terugverdientijd per maatregel.

Voor de volledige lijst met verplichte onderdelen verwijzen we graag naar artikel 6 van de Nadere subsidieregels Ontzorgingsprogramma verduurzaming kleine ondernemingen 2025-2027 | Lokale wet- en regelgeving

Ja, er is een verplichte eigen bijdrage. De subsidieregeling voorziet in een maximaal bedrag van €2800,- wat u kunt aanvragen, waarbij er een maximum is van 90% subsidie op de gemaakte subsidiabele kosten. Een eigen bijdrage van minimaal 10% is dus van toepassing.

Ja, het verduurzamen van uw wagenpark valt onder de subsidieregeling. Breder genomen is het thema 'mobiliteit' subsidiabel. 

In de meeste gevallen is stapeling van subsidies toegestaan. Let hierbij echter goed op de voorwaarden van andere subsidieregelingen – sommige regelingen stellen beperkingen aan stapeling. Houd daarnaast rekening met de vereisten rondom de de-minimisverklaring.

Nee, u komt dan niet in aanmerking voor subsidie. Mogelijk zijn er wel andere financiële regelingen waar u gebruik van kunt maken. Bekijk daarvoor onze pagina over financiële regelingen.

Onder ‘besparen’ / ‘verduurzamen’ verstaan we: het reduceren van de CO2-uitstoot van de onderneming, zoals het verminderen van het energiegebruik en het verbeteren van de energieprestatie van het bedrijfsmatige vastgoed en bedrijfsprocessen van de kleine onderneming.

Nee, als u ZZP’er bent en geen eigen bedrijfspand heeft, valt u niet binnen de subsidieregeling. Mogelijk zijn er wel andere financiële regelingen waar u gebruik van kunt maken. Bekijk daarvoor onze pagina over financiële regelingen.

U kunt één keer deelnemen aan dit programma.

Ja, dit programma mag worden gecombineerd met andere subsidies, zoals gemeentelijke regelingen. Let daarbij wel op de voorwaarden van die andere regelingen.

Onder verduurzaming vallen maatregelen die bijdragen aan energiebesparing of het gebruik van duurzame energie. Denk hierbij aan:

  • Isolatiemaatregelen (zoals gevel-, dak- of vloerisolatie)
  • Vervanging of optimalisatie van installaties (zoals warmtepompen of ledverlichting)
  • Aanschaf van energiebesparende apparatuur
  • Monitoring- en meetsystemen voor energie-inzicht

Meerdere gebouwen op één adres (postcode en huisnummer) tellen als één gebouw. Ook één gebouw dat op meerdere adressen geregistreerd staat, wordt als één gezien. De registratie in het Kadaster is hierbij altijd leidend. Bij twijfel kunt u contact opnemen via info@limburgbespaart.nl.

Nee, dat is niet mogelijk. De provincie wijst een onafhankelijke adviseur toe die past bij uw situatie en het programma. Zo wordt de kwaliteit en objectiviteit gewaarborgd.

Ja, ook dan kunt u deelnemen. Doe de subsidiecheck om te zien of u in aanmerking komt en meld u vervolgens aan.

Het programma is geheel kosteloos. U ontvangt kosteloos een adviesrapport, ondersteuning bij subsidieaanvragen, hulp bij het opstellen van routekaarten of plannen, en begeleiding bij de uitvoering.

U draagt zelf de kosten voor het uitvoeren van maatregelen en eventueel aanvullend advies buiten het ontzorgingstraject.

Let op: er zijn mogelijk aanvullende subsidies of gemeentelijke regelingen beschikbaar om deze kosten (deels) te dekken. Bekijk de subsidiepagina.

Dat verschilt per traject en is afhankelijk van uw situatie. Er zijn verschillende vormen van ondersteuning mogelijk. Voor meer informatie kunt u mailen naar info@limburgbespaart.nl

Ja, ook monumentale panden vallen binnen dit programma. Eventuele specifieke aandachtspunten rondom verduurzaming van monumenten worden hierbij meegenomen.

Direct hulp nodig?

Neem contact met ons op!

Heeft u vragen of wilt u persoonlijk advies? Vul het contactformulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op. We helpen u graag verder!

Neem contact op

Staat uw vraag er niet tussen?

Stel uw vraag via dit formulier

Bedrijfsnaam

Kom ik in aanmerking?

Doe de subsidiecheck